![]() |
|
Niklas Elmqvist < elm@cs.chalmers.se >
PhD Student
(lic) at the Department of Computer Science & Engineering.
Interested
mainly into Augmented Reality and 3D interaction and 3D user interfaces. I'm
mostly into 3D user interfaces and 3D interaction techniques for Virtual Reality
as well as Augmented Reality. I've been the lead developer for 3Dwm since 1999.
Recently, I started working a little bit with ARToolkit (inspired by the
Augmented Chemistry (AC) system) and wrote a C++ binding for the
library.
Per A. Jonasson < perjona@mdstud.chalmers.se
>
M.Sc. student, Master in Interactive simulation and Game Technology
(combined with System Thinking & Modeling). Chalmers/IT-University,
Gothenburg Experience from development, market research and product management
in the VR field with Prosolvia, Ericsson, and Swedish Technical Attaché Office
in San Francisco. My practical VR experience is now some years old why I am
interested in seeing examples of how things have evolved over the past five
years. Interested in seeing various applications (“uses”) of VR and AR
technology, as well as technical development progress e.g. HMDs and feedback
systems.
David Hagström < davhag@itstud.chalmers.se
>
MSc. Student, Master in Interaction Design, Computer Science, Chalmers
TH
Master thesis at Astra Zeneca.
Mats
Söderström <mats.soderstrom@lantmannen.se
>
Swedish Farmers Supply and Crop Marketing Association
Jonas Tornberg < Jonas@arch.chalmers.se
>
Forskningsingenjör, Architecture, Urban Planning, Chalmers
TH
Andreas Sandlund < chiccoboj@yahoo.se >
MSc.
Student, Master in Interaction Design, Computer Science, Chalmers TH
Master
thesis at Astra Zeneca.
Ilona
Heldal <
ilohel@mot.chalmers.se >
PhD, Technology and Society, Chalmers
TH
Web site: http://www.mot.chalmers.se/staff/private/ilohel/ilohel.htm
Aleksander Väljamäe <sasha@s2.chalmers.se >
PhD
student, Chalmers TH,
Dept. of Signals and Systems (S2), School of Electrical
and Computer Engineering
Web: http://www.s2.chalmers.se/~em1swan/index.htm
Benedikt Voegtli < bvo@hyperwerk.ch >
Scientific
cooperator, HyperWerk FHBB
Basel, Switzerland
Ramon Hofer < hofer@inspire.ethz.ch >
PhD
Student, ETH Zurich, 3D interaction
Sus
Lundgren <
lundsus@cs.chalmers.se >
PhD Student, Interaction Design, Chalmers
TH
Web site: http://www.cs.chalmers.se/~lundsus/
Wolmet Barendregt < W.Barendregt@tue.nl >
PhD
Student, TU Eindhoven
User Centered Engineering
Web site: http://www.industrialdesign.tue.nl/departmentAndPeople/people/peopleList.php?we_objectID=101
Thomas Kennel < kennel@inspire.ethz.ch >
PhD
student, ETH Zurich, Interaction design, Tele-collaboration
Pontus Larsson < pontus.larsson@chalmers.se >
Applied Acoustics, Chalmers
Web site: http://cthta4.ta.chalmers.se/www/webben/intro/index.html
Ali Shahrokni < nimli@dtek.chalmers.se >
M.Sc.
in FF Slider project, Chalmers
Tobias
Johansson <
haddez@dtek.chalmers.se >
AC project, Chalmers, 3rd year student,
computer engineering.
Anders
Lindgren < lindgren.a@gmail.com >
IDC, CS,
Chalmers; Ph.D. Student. Background in cognitive science; interested in
behaviour in complex systems, cognitive psychology, human factors and HMI
usability.
Eva Eriksson < eva.eriksson@cs.chalmers.se
>
IDC, CS, Chalmers, Ph.D. student, Web site: http://www.bloc.se/
Ulf Assarsson < uffe@ce.chalmers.se >
Assistant
Professor, Computer Science and Engineering, Chalmers
Computer Graphics: Soft
Shadows, Ray Tracing, Global Illumination, Real-time rendering algorithms,
Parallelism.
I have been working with 3D computer graphics at Illuminate
Labs, Prosolvia, ABB and Ericsson.
Home page: http://www.ce.chalmers.se/~uffe/
Das Ziel des Workshops ist es, einen ersten
Überblick über das grosse Gebiet der virtuellen Realität und die drezeitigen
technischen Möglichkeiten zu geben. Nach einem Überblick über derzeitige
industrielle Einsatzgebiete wird ein Ausblick gegeben auf künftige
Einsatzgebiete, nämlich der Unterstützung der virtuellen netzbasierten
Teamarbeit.
Zum Erkennen der Notwendigkeit einer solchen netzbasierten
Zusammenarbeit, aber auch zum Erkennen der Schwierigkeit, solche Teamprozesse zu
unterstützen, wird eine einführende Übung durchgeführt. Basierend auf diesen
Erkenntnissen sollen Entwürfe erstellt werden, wie künftig in einem virtuellen
Projektraum eine netzbasierte Teamarbeit in den unterschiedlichen
Geschäftsprozessen realisiert werden könnte.
Die erarbeiteten Ergebnisse
werden der existierenden Forschung gegenübergestellt, um hieraus einen Anstoss
für laufende und neue Dissertationen abzuleiten.
Montag, 17. OKtober |
|||
Zeit |
Thema |
Verantw. Person |
Raum |
9.00 - 10.30 |
Eröffnung, Einführung und Einleitung |
alle |
STUDION, Room 2338 |
10.30 – 11.00 |
Pause |
alle |
|
11.00 – 12.30 |
“Wie alles begann - die Geschichte der
VR” Grundlegende Definitionen der VR |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
12.30 – 14.00 |
Mittagessen |
alle |
|
14.00 – 15.30 |
Präsentation der eigenen Forschungsgebiete I |
alle |
STUDION, Room 2338 |
15.30 – 16.00 |
Pause |
alle |
|
16.00 – 17.30 |
Präsentation der eigenen Forschungsgebiete
II |
alle |
STUDION, Room 2338 |
Dienstag, 18. Oktober | |||
Zeit |
Thema |
Verantw. Person |
Raum |
9.00 - 10.30 |
CSCW Grundlagen |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
10.30 – 11.00 |
Pause |
alle |
|
11.00 – 12.30 |
Übung zum Thema "Videokonferenz" und "Netzbasierte
Kollaboration" |
alle |
VC-rooms |
12.30 – 14.00 |
Mittagessen |
alle |
|
14.00 – 15.30 |
Fazit zur durchgeführten Übung |
alle |
ES53 and ES63 STUDION, Room 2338 |
15.30 – 16.00 |
Pause |
alle |
|
16.00 – 17.30 |
Was fehlt zu einer intuitiven
2D-Interaktion? |
alle |
ES53 and ES63 STUDION, Room 2338 |
Mittwoch, 19. Oktober | |||
Zeit |
Thema |
Verantw. Person |
Raum |
9.00 - 10.30 |
Menschliche Faktoren I |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
10.30 – 11.00 |
Pause |
alle |
|
11.00 – 11.30 |
Menschliche Faktoren II |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
11.30 – 12.30 |
Mögliche Anwendungsgebiete von VR |
alle |
ES53 and ES63 |
12.30 – 14.00 |
Mittagessen |
alle |
|
14.00 – 15.30 |
Präsentation der Resultate zu den möglichen
Anwendungsgebieten |
alle |
STUDION, Room 2338 |
15.30 – 16.00 |
Pause |
alle |
|
16.00 – 17.30 |
Der Einsatz der virtuellen Realität in der Industrie |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
Donnerstag, 20. Oktober |
|||
Zeit |
Thema |
Verantw. Person |
Raum |
9.00 - 10.30 |
Auslegung und Einsetzbarkeit von TUI / Grundlagen von
TUIs |
Morten Fjeld |
STUDION, Room 2338 |
10.30 – 11.00 |
Pause |
alle |
|
11.00 – 12.30 |
“Beyond mouse and keyboard? – Die Zukuntft der
3D-Interaktion” |
alle |
ES53 and ES63 STUDION, Room 2338 |
12.30 – 14.00 |
Mittagessen |
alle |
|
14.00 – 15.30 |
In welchen GEschäftsprozessen wird eine
3D-Interaktion benötigt? |
alle |
ES53 and ES63 STUDION, Room 2338 |
15.30 – 16.00 |
Pause |
alle |
|
16.00 – 17.30 |
Technologie I |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
Freitag, 21. Oktober |
|||
Zeit |
Thema |
Verantw. Person |
Raum |
9.00 – 10.30 |
Technologie II |
Andreas Kunz |
STUDION, Room 2338 |
10.30 – 11.00 |
Pause |
alle |
|
11.00 – 12.30 |
Die komplette Integration in den virtuellen
Projektraum |
alle |
ES53 and ES63 STUDION, Room 2338 |
12.30 – 14.00 |
Mittagessen |
alle |
|
14.00 – 15.30 |
Gibt es bereits Forschung auf dem Gebiet des
virtuellen Projektraumes? Was sollte zuerst erarbeitet werden? |
alle |
ES53 and ES63 STUDION, Room 2338 |
15.30 – 16.00 |
Pause |
alle |
|
16.00 – 17.30 |
Feedback zum Workshop; Offene Fragen? |
alle |
STUDION, Room 2338 |
Wir sind in EDIT/Linsen, 5.und 6. Stock: ES 53, ES 63
und STUDION. http://www.cse.chalmers.se/doit/doiteng/address.htm und http://www.ee.chalmers.se/graf/kartaE_DoIT.pdf |
![]() |
Dear colleague,
This is the first call for a PhD workshop on Virtual
Reality, to take place at Chalmers, Gothenburg, 17-21 October 2005. The workshop
is enabled through a STINT stipend granted for research collaboration between
the Innovation Center Virtual Reality (ICVR) at ETH Zurich and the Interaction
Design Group (IDC), CSE, Chalmers.
If you should be interested in taking part in this workshop,
please inform me briefly , giving your
name, affiliation/position, and area of interest.
Please forward this call to
anyone else who might have interest as well.
Intended public: PhD and MSc students in
Interaction Design, Human-Computer Interaction, Computer Science, Computer
Engineering, Computer Graphics.
Affiliation: Student/researchers from Chalmers
and ETH, but people from other universities/industry are also welcome.
Teachers:
Andreas Kunz, ETH Zurich (main teacher), Thomas Kennel, ETH Zurich, Morten
Fjeld, Chalmers.
Issues to be
covered: History of Virtual Reality (VR) / Augmented Reality (AR),
Technologies of VR/AR, Industrial Applications, Virtual
Collaboration.
Teaching forms:
Lectures, Exercises, Brainstorming/Discussion
Estimated teaching time : 4-5 days, each day 8
hours.
Relevant links:
ICVR at ETH Zurich: http://www.icvr.ethz.ch/
IDC at Chalmers: http://www.cs.chalmers.se/idc/
STINT: http://www.stint.se/index.php?lang=1
STINT collaboration ETH/Chalmers: http://www.icvr.ethz.ch/vrai_english
Best regards
Morten Fjeld
Associate Professor
Interaction
Design at Chalmers
Computer Science Department
http://www.cs.chalmers.se/idc/
http://www.chalmers.se/Home-E.html
http://www.fjeld.ch/
Direct: +46
31 772 1027
Exchange: +46 31 772 1000
Telefax: +46 31 772
3663
Physical:
Chalmers University of Technology
Office 6480,
EDIT-building
Rännvägen 6B, Göteborg
http://www.cse.chalmers.se/doit/doiteng/address.htm
Postal:
Morten Fjeld
Computing Science
Chalmers University of
Technology
SE-412 96 Göteborg
Sweden
Für die Vorbereitung des Workshops sollten die folgenden Files heruntergeladen
und vorbereitet werden:
Realtime Realtime 3D
Computer Graphics 3D Computer Graphics & Virtual Virtual
Reality
Recent Advances in Augmented
Reality
An Introduction to Virtual Reality
What’s Real About Virtual Reality?
Morten Fjelds Vorlesung als Download
Vorlesung
Zur Verfassung des Schlussberichts
stehen hier Formatvorlagen zum Download bereit:
Writing Guidelines,
PDF-Format
PaperGuide.pdf
Word-Vorlage:
PaperTemplate.doc
PDF-Vorlage
PaperTemplate.pdf
LaTeX
-Vorlage (gezippt):
LaTeX.zip
HIer geht's zum Download der eingereichten Papers.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wichtiger Hinweis:
Diese Website wird in älteren Versionen von Netscape ohne
graphische Elemente dargestellt. Die Funktionalität der
Website ist aber trotzdem gewährleistet. Wenn Sie diese
Website regelmässig benutzen, empfehlen wir Ihnen, auf
Ihrem Computer einen aktuellen Browser zu installieren. Weitere
Informationen finden Sie auf
folgender
Seite.
Important Note:
The content in this site is accessible to any browser or
Internet device, however, some graphics will display correctly
only in the newer versions of Netscape. To get the most out of
our site we suggest you upgrade to a newer browser.
More
information